۸ فروردین ۱۳۹۲، ۱۹:۵۸

گزارش خبرنگار اعزامی مهر/

بازدید مهمانپرست از بزرگترین دانشگاه بلاروس/ پیشرفت علمی تضمین کننده استقلال کشورها است

بازدید مهمانپرست از بزرگترین دانشگاه بلاروس/ پیشرفت علمی تضمین کننده استقلال کشورها است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان عصر پنج شنبه ضمن دیدار با رئیس دانشگاه علوم اقتصادی بلاروس با رئیس، معاونان و اساتید این دانشگاه ، در جمع دانشجویان این دانشگاه که بزرگترین دانشگاه بلاروس است، سخنرانی کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به بلاروس، رامین مهمانپرست سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه که روز گذشته به منظور سفر رسانه ای به همراه خبرنگارانی از رسانه های داخلی به بلاروس سفر کرده است، در اولین روز کاری خود در دانشگاه علوم اقتصادی بلاروس واقع در شهر مینسک، حضور پیدا کرد و برای دانشجویان این دانشگاه سخنرانی کرد.

مهمانپرست پیش از سخنرانی در جمع دانشجویان با شیموف ولادیمیر نیکلایویچ رئیس دانشگاه دیدار و گفتگو کرد.

نیکلایویچ طی سخنانی اظهارداشت: شما در زمانی به دانشگاه آمده اید که در روزهای جشن هشتادمین سالگرد تاسیس این دانشگاه هستیم. این دانشگاه از بزرگترین مراکز آموزشی در سراسر بلاروس است و در تمام رشته های آموزشی 23 هزار دانشجو دارد. دوره های آموزشی از پیش دانشگاهی آغاز و تا سطح فوق دکترا ادامه می یابد. همچنین از نظر تربیت معلم هم آموزش لازم برای تدریس داده می شود. دانشگاه علوم اقتصادی تنها دانشگاهی است که دفاعیه در سطح دکترا برگزار می کند که در سال حدود 35 دفاعیه داریم.

رئیس دانشگاه بلاروس گفت: در رشته های اقتصاد، اقتصاد حقوقی و کالاهای صنعتی مقطع دکترا داریم و حدود 1300 استاد در این دانشگاه تدریس می کنند و 100 استاد در سطح پروفسور و 600 استاد هم در سطح دکترا هستند. 11 دانشکده و یک انستیتو علوم انسانی و یک انستیتو باز آموزی برای ارتقا مهارت داریم. 700 دانشجو از 23 هزار نفر، از 23 کشور مختلف هستند. 6 تن از دانشجویان ایرانی هستند که 4 نفر در دوره فوق لیسانس، یک نفر در دوره دکترا و یک نفر هم در دوره پیش دانشگاهی تحصیل می کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما با دانشگاههای کشورهای دیگر روابط فعال داریم از جمله 80 قرارداد همکاری با دانشگاههای فرانسه، ایتالیا، فنلاند و سایر کشورها داریم که از تجربه مثبت آنها برای ارتقا سطح آموزشی استفاده می کنیم.

رامین مهمانپرست نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از قرار داشتن در یک فضای علمی خاطرنشان کرد: دانشگاهها اماکن مقدسی هستند و در واقع آینده و سعادت هر جامعه ای را دانشگاهها تضمین می کنند. قدر کارهای علمی را کشورهای مستقل بیشتر می دانند . کشورهایی که می خواهند از استقلال خود دفاع کنند باید به جوانانشان تکیه کنند.

وی ادامه داد: شما می بینید در دنیای امروز کشورهای پیشرفته دائما به دنبال انحصاری کردن دانش و تکنولوژی روز هستند. در یک دوره ابرقدرتها از نیروی نظامی برای سلطه استفاده می کردند در مقطع دیگر که در پایان آن هستیم از اقتصاد برای به زانو در آوردن کشورهای مستقل استفاده کردند. اما در دوره آینده که این دوره جدید را آغاز کرده ایم فقط با علم پیشرفته و فناوری های روز این تسلط برای کشورها ایجاد خواهد شد. اگر کشورها نتوانند به لحاظ سطح علمی و دسترسی به دانش پیشرفته در سطح قابل قبولی برسند، نمی توانند استقلال خود را حفظ کنند. بنابراین کار شما به لحاظ علمی مقدس است و آینده شما و استقلال شما را تضمین می کند.

سخنگوی وزارت خارجی تاکید کرد: علت مخالفت دولتهای غربی با کشورهای مستقل این است که اجازه ندهند آنها روی پای خود بایستند. وضعیت فشارهایی که به کشور ما می آوردند مشابه فشارهایی است که بر کشور شما وارد می کنند.خیلی از تحریم هایی که برعلیه کشور ما به تصویب رساندند که به نظر ما غیر قانونی و ظالمانه است، به این دلیل بوده که نتوانیم به تکنولوژی روز دنیا دسترسی پیدا کنیم. بهانه اکثر تحریم ها و فشارهای سیاسی در این دوره فعالیت هسته ای ما است. آنها خیلی خوب می دانند که فعالیت ما جنبه صلح آمیز دارد علت اصلی که می خواهند ما ادامه ندهیم این است که در آینده برای انرژی مورد نیاز دنیا، همه باید به فکر انرژی های جایگزین باشند.

وی ادامه داد: خیلی از کشورهایی که در حال حاضر صادر کننده نفت وگاز هستند در آینده نزدیک ذخایرشان به آنها اجازه صادرات نمی دهد در چنین شرایطی همه به این چند کشور که دارای چنین انرژی ها یا فناوری های بالاتر هستند، محتاج می شوند. به همین دلیل هم به دانشجویان ایرانی که درکشورهای دیگر هستند اجازه نمیدهند در رشته هایی که فناوری بالا دارد تحصیل کنند بنابراین درگیری آینده کشورهای مستقل با این قدرتها، دسترسی به دانش روز دنیا است.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: البته ما در موضوع هسته ای فعالیت های خودمان را کامل کرده ایم و این دانش به شکل بومی در اختیار ماست. هم اکنون بیش از دو هزار دانشمند هسته ای زیر 35 سال داریم که در هر زمینه ایی که دیگران سعی کردند ما را محدود کنند، جوانان ما تلاش کردند در آن دانش و رشته پیشرفته، وارد شده و خودکفا شوند.

مهمانپرست با اشاره به جمعیت جوان ایران، گفت: جمعیت جوان نیازمند شغل و زمینه تحصیل است و ما از همکاری با دانشگاه شما استقبال می کنیم. سالیانه یک میلیون دانشجو به دانشجویان ما اضافه می شود و می توانیم در زمینه های مختلف با هم همکاری علمی و دانشگاهی داشته باشیم.

وی از رئیس دانشگاه علوم اقتصادی بلاروس و همکارانش دعوت کرد تا سفری به ایران داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم اقتصادی بلاروس نیز با استقبال از این دعوت گفت: مطمئنا این سفر قدم جدیدی برای برقراری رابطه بین دانشگاههای دو کشور است.

 

کد خبر 2023673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha